Welke gevolgen heeft de AVG voor e-mailmarketing?

E-mailmarketing

Wist je dat de nieuwe AVG wetgeving óók gevolgen heeft voor jouw e-mailmarketing? Zo mag je vanaf 25 mei alléén mensen mailen die daadwerkelijk toestemming hebben gegeven voor het ontvangen van jouw nieuwsbrieven. Benieuwd wat er op het gebied van e-mailmarketing nog meer gaat veranderen? Wij leggen het graag aan je uit in dit blog!

E-mailmarketing en AVG

Op het gebied van e-mailmarketing en de AVG dan mag je klanten mailen indien:

  1. Dit noodzakelijk is voor het uitvoeren van jullie overeenkomst. Je kunt dus gewoon blijven mailen met klanten als dat jullie gebruikelijke manier van communiceren is;
  2. Wanneer er sprake is van gerechtvaardigd belang. Wanneer klanten bijvoorbeeld hun geboortedatum hebben opgegeven mag je hen een mail sturen op hun verjaardag mits zij zich hebben aangemeld voor de nieuwsbrief;
  3. Wanneer er sprake is van vitaal belang;
  4. Wanneer er sprake is van algemeen belang;
  5. Vanuit een wettelijke verplichting.

Versturen van nieuwsbrieven

Bij het versturen van een nieuwsbrief ligt dit nog iets anders. Mensen moeten hier namelijk toestemming voor hebben gegeven. Dit noemen wij een zogenoemde: ‘opt-in‘. De meest ‘zuivere’ manier is wanneer mensen zelf een e-mailadres achterlaten met de kennis dat zij in een e-mailbestand komen.

Houd overigens rekening met kinderen in je e-mailbestand die jonger zijn dan 16 jaar. In dat geval is toestemming nodig van de ouders om hun gegevens te verwerken.

AVG_e-mailmarketing_optin

Hierboven zie je een zuivere manier van het verzamelen van klantdata.

De ‘onzuivere’ manier is als klanten ooit een e-mailadres hebben ingevuld op jouw website bij een contactformulier en er stond toevallig een vinkje aan met:

Ja houd mij op de hoogte van het laatste nieuws.’

Dit is dus iets dat vanaf 25 mei 2018 niet meer mag.

AVG_e-mailmarketing

Hierboven zie je een onzuivere manier waarop e-mailadressen worden verzameld.  

Indien er niets is aangevinkt en men vinkt het vakje alsnog zelf aan dan kun je spreken van een loepzuivere opt-in

Maar weet jij zeker of jouw e-mailbestand ‘zuiver’ is? Om het zekere voor het onzekere te nemen is het verstandig om al je klanten een mail te sturen met de vraag of zij nog geabonneerd willen blijven op je nieuwsbrief. Tevens vraag je hen om goedkeuring of zij in het e-mailbestand mogen blijven.

Pakkende teksten

Om bestaande klanten hiervan te overtuigen, is het belangrijk om aantrekkelijke teksten te gebruiken. Door middel van pakkende kopteksten en een heldere call-to-action zoals: ‘Ja, ik wil op de hoogte blijven’ en ‘Ja, ik wil niets missen’ vergroot het de kans dat klanten na de ingang van de AVG wetgeving in je bestand willen blijven. Ook is het belangrijk om in je nieuwsbrief een linkje naar je privacyverklaring te verwerken.

Ook handig om te weten:

Naast dat het belangrijk is om een zuivere opt-in te hebben. Krijgen mensen vanaf 25 mei nog een aantal andere rechten te weten:

Recht op vergetelheid

Stel, je stuurt klanten zo nu en dan een nieuwsbrief, dan is het belangrijk om een optie toe te voegen waar mensen zich af kunnen melden. Dit noemen we ook wel een: ‘opt-out’, of ook wel het ‘recht op vergetelheid‘.

Recht op correctie

Beste mevrouw Marc. Of is het Mark met een K? Of is het eigenlijk meneer in plaats van mevrouw’?’

Het is natuurlijk al rot als je perongeluk een naam verkeerd schrijft.

Tenzij je natuurlijk bij Starbucks bent ;-)!

Iedereen maakt wel eens een foutje in de administratie. Je klant moet hier te allen tijde iets in kunnen (laten) wijzigen. Volgens de nieuwe AVG wet ‘recht op correctie’ dienen klanten dit te kunnen laten corrigeren.

Recht op inzage

Stel, je hebt meerdere nieuwsbrieven: denk aan een maandelijkse mail met de nieuwste damesschoenen collectie, Dan wil je natuurlijk niet dat de maandelijkse nieuwsbrief voor herenschoenen naar de dames worden gestuurd. Tenzij zij zich hier ook voor hebben aangemeld. Dus als je meerdere nieuwsbrieven hebt dien je toonbaar te kunnen maken aan je klant waar hij of zij zich voor heeft aangemeld. Dit noemen we ook wel recht op inzage’.

AVG boete

Mocht het zo zijn dat de gegevens van klanten niet gecorrigeerd worden of dat mensen nog steeds mails ontvangen waarvoor ze zich al geruime tijd hebben uitgeschreven. Dan kunnen klachten ingediend worden bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Het AP is verplicht dergelijke klachten in behandeling te nemen. Zij kunnen verhaal bij je halen, waarom je niet zorgvuldig omgaat met de persoonsgegevens. Dit kan ook leiden tot behoorlijk hoge boetes! Iets waar je natuurlijk niet op zit te wachten. Kortom, de nieuwe AVG wetgeving zorgt voor behoorlijk wat veranderingen in je bedrijfsvoering. Daarbij is het enorm belangrijk om hier serieus mee om te gaan en actie op te ondernemen. Ben jij er al op voorbereid? 

Wil je meer weten over de nieuwe AVG wetgeving? Of heb je hulp nodig? Neem dan contact op met Robin van den Eertwegh. Ik geef je graag persoonlijk advies!

Lees verder

Wat kunnen wij voor jou betekenen?

Contact opnemen
Vragen? Bel ons! 0165 32 78 08

Bel mij terug!

Vul uw telefoonnummer hieronder in en wij bellen u zo spoedig mogelijk terug!